تبلیغات
ماهنامه اندام زیبا - آب وفواید آن در زندگی ورزشکاران
تبلیغات
آخرین مطالب
لینکستان
امكانات جانبی
 

برای درج تبلیغات با ایمیل زیر تماس بگیرید

hosein_varse@yahoo.com

 آب وفواید آن در زندگی ورزشکاران

 

آب وفواید آن در زندگی ورزشکاران


آب بعد از اکسیژن مهمترین عنصر مورد نیاز بدن میباشد مصرف آب کافی برای حفظ سلامتی وشادابی بدن مهم و ضروری است به طوری که اگر یک درصد آب بدن از بین برود در رابطه باوزن بدن با کاهش توانایی در جسم خود مواجه میشوید طوری که اگر این کمبود آب به 20 درصد برسد ممکن است با مرگ ناگهانی روبه روشوید.
فواید آب:
1. آب ماده ای حل کننده ومواد غذایی را در بدن انتقال می دهد.
2. تشکیل دهنده مایعات بدن می باشد.(هورمونها . خون. آنزیم)
3. بدن انسان از60 تا65درصد آب تشکیل شده است.
4. حرارت بدن را تنظیم میکند.
5. ماده سازنده ماهیچه ها وغضروف های بین دنده ای می باشد.
ایا می دانید که یک فرد معمولی بدون هیچ فعالیتی درطول روز چه میزان آب بدن را از دست میدهد وبرای جبران آن به چند لیتر آب نیاز دارد؟درحین ورزش چه مقدار آب مصرف کنیم تا با عارضه کم آبی در بدن مواجه نشویم؟
هنگامی که ورزش میکنید مصرف آب مورد نیاز شما 2تا3برابر افزایش پیدا میکند. بعد از یک ساعت ورزش شدید بلافاصله آب بنوشید تا کم آب بدن سریع رفع شود. ورزشکاران نبایدخود را به مرحله تشنگی برسانند چون زمانی که با تشنگی شدیدروبه رومیشوید با مصرف کمی آب تشنگی از بین میرود که برای بدن خطر بزرگی محسوب میشود.
در هنگام ورزش به چه میزان آب نیاز داریم؟
همیشه قبل از شروع فعالیت های ورزشی آب بنوشید در حین ورزش هم هر ده دقیقه یک لیوان آب مفید است. افراد چاق بعد از یک ساعت ورزش احساس میکنند یک کیلو وزن کم کرده اند این تصور غلطی است در این یک ساعت چربی از بین نمیرود بلکه آب بدن کاهش یافته که توصیه میشود به مقدارکافی آب مصرف شود .


در مغز سلول های ویژه ای به نام (گیرنده ها ی اسمزی) وجود دارندکه زمان تشنه شدن را به فرد اخطار می دهند. وقتی غلظت نمک در خون براثر تعریق بالا برود این سلو لها فعال میشوند. برای جلوگیری از غلظت خون نارسایی در کلیه ودفع ادرار ورزشکاران فعال باید روزانه 3لیتر آب یا مایعات کافی بنوشند.
علاوه بر مصرف آب شیر ومواد کلسیم دار هم مصرف کنید. فر آورده های لبنی. گردو. میوه های هسته داروکلم سبز عملکرد اعصاب .قلب وعضلات را بهبود می بخشد وکم خونی را نیز برطرف میکند.
با مصرف سبزیجات گوشت وجگروذرت بخشی از گلبول های مجددا ساخته میشوند. همچنین با قرار دادن نان وپنیر وحبوبات وانواع میوه ها در سبد غذایی خود میتوان موجب بازگشت آب در الیاف عضلات شد که عملکرد ایمنی بدن رابالا میبرد.
با ساخت عضلات وسفت شدن آنها . رفع چربی های زاید همراه با تمرینات کششی. تغذیه مناسب ومصرف آب کافی میتوانید به تناسب اندام.چابکی وبهبود دستگاه گردش خون وتنفس وآمادگی جسمانی با لا دست پیدا کنید وتاثیرات مثبت آن را در زندگی خود مشاهده کنید.
کاهش آب وتاثیرات زیان آور آن:
• اگر 1%آب بدن از بین برود تشنگی عارض میشود که در گرما ظرفیت بدن کاهش می یابد.
• 2%کاهش آب:تشنگی شدید شده که با کاهش اشتها احساس افسردگی وخستگی همراه میشود.
• 3% کاهش آب:افزایش غلضت خون همراه باخشکی دهان کاهش ادرار وتوانایی های مهم بدن.
• 4%کاهش آب:حدود 20 تا30درصدظرفیت وکارایی بدن از بین میرود.
• 5% کاهش آب:سر درد .بیخوابی.بی حوصلگی وعدم تمرکز راسبب میشود.
• 6% کاهش آب:تنظیم دمای بدن به هم ریخته وتعداد تنفس افزایش یافته وسبب سوزش در مجاری تنفس میشود.
• 7% کاهش آب: اگر با گرما همراه باشد ترکیبات بدن دچار فرو پاشیدگی میشود.
• 10 % کاهش آب: بسیار برای بدن خطر ناک است واگر به 30% برسد شخص با مرگ مواجه میشود.

 
موضوعات
صفحات
آرشیو مطالب
برچسب ها
امكانات جانبی